نوار قلب

نوار قلب یا ECG ازجمله روش‌های فوری و ساده‌ای است، که جهت تست فعالیت‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت قلب بیمار مورداستفاده قرار می‌گیرد. دستگاه الکتروکاردیوگرام محصولی است که با استفاده از آن تهیه نوار قلب امکان‌پذیر می‌شود. جهت تهیه الکتروکاردیوگرام الکترودهای دستگاه ECG روی نقاط مشخصی از سینه، پاها و بازوها چسبانده می‌شود، سپس فعالیت الکتریکی عضله قلب در تولید نبض روی مانیتور ثبت و چاپ می‌شود.

در نوار قلب تکانه‌های الکتریکی طبیعی که در اثر انقباضات بخش‌های مختلف عضله قلب ایجاد می‌شوند، اندازه‌گیری و ثبت خواهند شد. دستگاه ECG با ثبت این تحرکات الکتریکی به متخصص و تکنسین خدمات مراقبتی نشان می‌دهد که عضله قلب در چه وضعیتی به سر می‌برد. این نوار می‌تواند سرعت تپش قلب را ثبت کند.

دیگر کاربرد الکتروکاردیوگرام این است که ثابت بودن یا نامنظم بودن ریتم ضربان عضله قلب را نشان دهد. همچنین در نوار قلب قدرت و فاصله زمانی بین سیگنال‌های الکتریکی قلب در بخش‌های مختلف ثبت می‌شود. هرگونه دگرگونی در نتایج الکتروکاردیوگرام می‌تواند برای متخصص پیامی به‌خصوص داشته باشد. با استفاده از مندرجات نوار، متخصصین می‌توانند ضمن بررسی شرایط حیاتی بیمار از بروز و روند بسیاری از عارضه‌هایی که عضله قلب را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهند، مطلع شوند.

مطالب دیگر:

برای مشاهده کلیه مطالب، به صفحه مطالب پزشکی مراجعه کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا